Najčastejšie sa podvodníci vydávajú za Slovenskú poštu alebo Fedex a ďalšie poplatky odôvodňujú zvýšenými nákladmi na doručenie, navýšením cla za tovar a podobne.
Polícia upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa v mailoch vydávajú za doručovaciu službu a žiadajú od ľudí dodatočnú platbu spojenú s doručením balíka. Najčastejšie sa podvodníci vydávajú za Slovenskú poštu alebo Fedex a ďalšie poplatky odôvodňujú zvýšenými nákladmi na doručenie, navýšením cla za tovar a podobne. Polícia na sociálnej sieti na podvody poukazuje v súvislosti s blížiacimi sa vianočnými sviatkami a nákupmi.
Polícia ďalej vysvetľuje, ako podvod funguje. Klientovi príde email s výzvou na zaplatenie dodatočnej platby súvisiacej s doručením zásielky. E-mail obsahuje odkaz na platobný e-com terminál alebo phishningovú web stránku, teda takú, ktorá svojim vzhľadom pripomína skutočnú stránku banky alebo spoločnosti poskytujúcej bezhotovostnú platobnú službu. Následne klient sumu zaplatí a na podvodnej stránke zadá všetky údaje z platobnej karty alebo na podvodnej stránke platobnej služby, najčastejšie paypal alebo skrill, uvedie svoje identifikačné a autentifikačné detaily.
„Nejde však o skutočné stránky týchto služieb. Formát a rozsah údajov, ktoré páchatelia získajú, sú rôzne v závislosti od spôsobu a mechaniky hromadného útoku. Tieto hromadné útoky sú samozrejme s cieľom získať vaše identifikačné a autentifikačné klientske údaje. Niekedy sú spojené aj s inštaláciou sniff malwaru, teda škodlivého kódu do počítača alebo telefónu. Pomocou škodlivého softvéru tak majú páchatelia prístup v vašim citlivým údajom,“ varuje polícia.
„Poctivé spoločnosti fungujú tak, že adresát dostane email o existencii zásielky, s odkazom na približný termín jej doručenia. Prípadne meno a telefónne číslo kuriéra. Takisto zväčša obsahuje špecifický identifikátor zásielky, niečo podobné ako PIN,“ vysvetľuje polícia. Skutočné výzvy tiež nikdy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu. V prípade, ak vznikne neočakávaný finančný náklad v súvislosti so zásielkou, jeho úhradu konzultuje spoločnosť s klientom telefonicky a v prípade vyriešenia problému dostane e-mail alebo sms s odkazom na platbu. Rovnako prílohu tvorí vyčíslenie dodatočného nákladu na faktúre alebo dodacom liste, dnes už štandarde v elektronickej podobe.
zdroj: SITA